CO POWINIENEM JEŚĆ PRZY HASHIMOTO?

Dieta jest elementem leczenia choroby, jaką jest Hashimoto. O podstawowych zasadach żywienia pisaliśmy w artykule pt. Dieta w chorobie Hashimoto. Nie powiedzieliśmy jednak wtedy, co dokładnie warto uwzględnić w swoim jadłospisie, aby być zdrowym. Poniżej rozwiniemy temat. Mamy nadzieję, że propozycje będą inspiracją do skomponowania pysznych dań.

JEDZ PEŁNOWARTOŚCIOWE BIAŁKO

Białko jest elementem budulcowym każdego organizmu. Dodatkowo bierze udział w wielu reakcjach zachodzących w organizmie. Jako element żywienia, powinien  obowiązkowo być uwzględniony w zbilansowanej diecie. Hashimoto wprowadza jednak pewne ograniczenia w tej kwestii. W wielu źródłach zaleca się unikanie mleka. Dlaczego? Uważa się, że hormony zawarte w mleku stymulują układ endokrynologiczny (w tym tarczycę), stąd należy ich unikać, aby zapobiec pojawieniu się niechcianych interakcji oraz zaburzeń wchłaniania. Nie ma na ten temat jednoznacznych badań naukowych, aczkolwiek zaobserwowano wśród licznych pacjentów, że wyeliminowanie mleka poprawiło ich stan zdrowia, dlatego zaleca się rozważenie takiego kroku.

Dodatkowo zawarta w mleku laktoza nie jest pożądaną substancją w żywieniu chorych. Udowodniono, że wraz z Hashimoto pojawia się często nietolerancja laktozy, a to objawia się bólami brzucha, wzdęciami. Zaleca się obserwację w tym kierunku, a nawet badania.

Poza produktami nabiałowymi jak twarogi i jogurty, białko znajdziemy także w mięsie, jajach oraz produktach skrobiowych. Te zaleca się uwzględniać w swoim jadłospisie każdego dnia.

JEDZ PEŁNOWARTOŚCIOWE WĘGLOWODANY

Tutaj zastosowanie znajdują zasady zdrowego odżywiania. Zaleca się unikanie wszelkich wyrobów ciastkarskich, piekarskich, białego pieczywa, które negatywnie wpływają na masę ciała, a także na samopoczucie.  W to miejsce należy dobierać węglowodany złożone jak: ciemne pieczywo, pełnoziarniste płatki oraz makaron czy brązowy ryż.

Węglowodany złożone stabilizują wahania cukru pojawiające się podczas Hashimoto. Są również elementem profilaktyki przeciwcukrzycowej. Do tego pomagają w walce o ładną i zgrabną sylwetkę i niwelują pojawiające się napady głodu.

UWZGLĘDNIJ ODPOWIEDNIĄ PODAŻ BŁONNIKA

To kolejny istotny element żywienia w Hashimoto. Chorym często doskwierają nawracające zaparcia. Co więcej, ogólne osłabienie dotyka także mięśni gładkich, znajdujących się w przewodzie pokarmowym. Zaleca się w związku z tym pobudzenie układu pokarmowego do pracy za pomocą błonnika w ilości 20 – 40g. Niektóre źródła sugerują, że osoby z niedoczynnością tarczycy powinny podwoić tę ilość. Należy jednak zaznaczyć, że nadmiar błonnika w diecie może powodować zaburzenie wchłaniania innych równie ważnych witamin i minerałów jak np. wapń.

Substancja ta reguluje i usprawnia pracę układu pokarmowego. Usuwa zbędne resztki pozostałe w jelicie grubym. Działa niczym miotełka. To zmniejsza ryzyko nowotworów układu pokarmowego.

Błonnik znajdziemy w pełnym ziarnie, warzywach oraz owocach. Uwzględnij w swojej diecie: jabłka, banany, marchew, buraki, awokado, strączki, migdały czy kiełki.

GOITROGENY – O CO TU CHODZI?

Wiele osób uważa tę informację za plotkę. Debatuje się na temat wpływu goitrogenów na biodostępność jodu. Udowodniono naukowo, że związek ten zmniejsza przyswajalność, dlatego na tym etapie możemy zamknąć debatę. Wydawałoby się więc, że należy unikać produktów zawierających goitrogeny.

Nic bardziej mylnego. Specjaliści uważają, że produkty zawierające „złodzieja jodu” mają wiele pozytywnych właściwości odżywczych, w związku z czym należy je uwzględniać w jadłospisie. Należy zaznaczyć także, że substancja ta jest dezaktywowana pod wpływem obróbki termicznej. Wyjątek stanowi soja. Dostarcza dodatkowo hormonów takich jak estrogen. Pacjenci zazwyczaj mają naturalnie wysoki poziom tego związku, stąd zaleca się ograniczenie spożycia produktów sojowych.

Goitrogeny zawarte są w: kapuście bok choy, kapuście pekińskiej, jarmużu, brokułach, brukselce, kalafiorze, kalarepie, sałacie mizuna, batatach, rzodkiewce, brukwi, rzepie, truskawkach, brzoskwiniach, gruszkach, orzeszkach pini, siemieniu lnianym czy pędach bambusa.

Powyższe produkty już pozwalają nam na tworzenie pysznych i zbilansowanych posiłków. Dodatkowo w Hashimoto można spożywać wszelkie tłuszcze (zaleca się jednak te roślinne), ryby, orzechy i wiele innych. Warto powtarzać, że należy się bacznie obserwować. Często występujące nietolerancje na laktozę czy gluten mogą być przyczyną dyskomfortu jelitowego. Dodatkowo ostrożnie należy podchodzić do kwestii suplementacji, którą bezwzględnie należy omówić z lekarzem prowadzącym lub dietetykiem.